Bezig met laden...

Logboek

Hoe moet het verder met de VRT500 van Russian Helicopters?

Hoe moet het verder met de VRT500 van Russian Helicopters?

Het VRT500 helikopterproject van Russian Helicopters wordt publiek gemaakt in mei 2018.

De VRT500 is een lichte mono-turbine helikopter met een coaxiale rotor en 1600 kg MTOW. De helikopter zal worden voorzien van een state-of-the art glas cockpit avionics systeem. Het prototype, die door VR-Technologies, een dochteronderneming van Russian Helicopters, zal worden gebouwd moet klaar zijn tegen eind 2019. De nieuwe helikopter zal tot 230 km/h kunnen vliegen, in een range van maximum 1000 km en met een payload tot 750 kg.   

In juni 2018 wordt een VRT500 helikopter op de HeliRussia 2018 tentoongesteld. Russian Helicopters hoopte toen de VRT500 tegen eind 2019 goedgekeurd te krijgen en tegen 2020 in productie te nemen. In juli 2018 krijgen we de info dat VR-Technologies, de aerodynamische testen van de VRT500 afgerond heeft. Toenmalig CEO van Russian Helicopters, Andrey Boginsky, voorspelde toen dat er tegen 2035 reeds 1.000 VRT500 helikopters zouden zijn gebouwd en verkocht. Als eerste helikopterbedrijf in West Europa koopt het Nederlandse Heliflight een helikopter van het type VRT500 bij Russian Helicopters.  

Russian Helicopters wil met een EASA certificatie ook op de West-Europese markten scoren en koopt in mei 2020 het Italiaanse Vertex Aero, een bedrijf dat een EASA Design Organisation Approval bezit wat de certificatie eenvoudiger maakt. De acquisitie gebeurde reeds in mei 2020 maar raakte slechts maanden later bekend door een uitspraak van de Russische minister voor industrie en handel, Denis Manturov. 

VR-Technologies en Russian Helicopters hebben voor de VRT500 nog andere westerse partners gecontracteerd. Zo komen de turbines van het Canadese Pratt & Whitney, de avionics van het Franse Thales, de simulator van het Zwitserse Brunner en de airco van het Duitse Liebherr. Samen met de Italiaanse design wordt dit een echt Europees project aldus vertegenwoordigers van Vertex Aero. Na de sancties tegen Rusland, werd de Pratt & Whitney turbine vervangen door de UEC Klimov VK-650V.

In mei 2021 op HeliRussia 2021 maakt Russian Helicopters bekend dat dat RHS (Russian Helicopter System) de eerste Russische klant en operator zal zijn van de moderne VRT500 en dat de Russian Helicopters Ulan-Ude Aviation Plant 5 stuks zal produceren voor RHS. De levering van dit toestel was gepland tegen eind 2024.

Op de Dubai Airshow november 2021, maakte Aeroter, de nieuwe Singaporese holding boven VR-Technologies, bekend dat het de distributie van de VRT500 in Scandinavië voor 5 jaar toevertrouwde aan het Zweedse Savback Helicopters, een bekende broker en verkoper van helikopters.

Aeroter, is blijkbaar een bedrijf waarin Russian Helicopters en het Tawazun uit Dubai elk 50% aandelen aanhouden. Tawazun kondigde op dezelfde beurs aan dat het 100 VRT500 helikopters zou kopen. 

Sindsdien is het stil geworden rond de VRT500. Met de huidige sancties tegen Rusland, naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne, zal VR-Technologies moeten uitkijken naar andere toeleveranciers. Vraag is ook of het kleine Italiaanse Vertex Aero (16 personeelsleden) nog verder kan werken aan dit project in dergelijke omstandigheden en of dit bedrijf ook getroffen is door de westerse sancties.

Alvast reden om dit verder uit te zoeken en hierover te berichten. 

Video:
Video afspelen...

0 Reactie(s)

Laat reactie achter....

Uw email adres zal niet gepupliceerd worden, u dient enkel uw reactie te valideren. Verplichte velden worden aangeduid met *